پرورش خلاقیت در آموزش
مـا میتوانیم برای دانش آموزان شـرایطی را فراهم کنیـم که افرادی خلاق و متفکرانی نقاد بار آیند. خلاقیت را نمیتوان به طور مسـتقیم آموزش داد، اما تجربه آموزشـی و پرورشـی میتواند روشها، فرصتهای آموزشی و محیط بـاروری را برای رویـش و پروراندن ذهن خلاق فراهم کنـد. البته باید به یاد داشـته باشـیم، پرورش تفکر خلاق همیشـه آسان نیسـت،
بگذارید دانش آموزان اشتباه کنند تا بتوانند خردمندانه مخاطره جویی کنند
محیط یادگیری مشــوق و حمایت کنندهای ایجاد کنیــد تا دانش آموزان احســاس آزادی و امنیت کنند و بتواننــد ایدههای جدیدشــان را بیازمایند و خردمندانه مخاطره جویی کنند.
یافتههای پژوهش
شکست بخش جدایی ناپذیر از فرایند خلاقیت است و اغلب افراد خلاق در بســیاری از ایدههایشان شکست خوردهاند تا توانستهاند به موفقیت دست یابند. فرایند خلاقیت ذاتاً خطرپذیری دارد و مخاطره جویی از جمله ویژگیهای کلیدی هر شخصیت خلاق است.
متأسفانه، معلمان میخواهند هر نوع شکستی را به حداقل برسانند. مطالعه اخیر در مورد خلاقیت و نوآوری 3 در آموزش وپرورش کشــورهای عضو اتحادیه اروپا نشان میدهد که مدارس موضوعهای نشـاط انگیز و رفتارهای مخاطره جویانه را ترجیح میدهند. تأکید بر رفتار و پاسخ درســت، ترس دانش آموزان از شکست را تقویت میکند و ایــن عامل، یکــی از اصلیترین عوامــل (فعالیتهای رایج آموزشــی) اســت کــه خلاقیــت دانش آمــوزان را ســرکوب میکند و جلوی بروز آن را میگیرد. در نتیجه، دانش آموزان تمایلی به مخاطره جویی در مدرسه ندارند و ترجیح میدهند به جای تلاش برای جستوجوی ایدهها و راه حلهای جدید، پاسخ درست را برای معلمانشان پیدا کنند.