روش هایی برای جلوگیری از خریدکردن غیرضروری۲
تاکنون برایتان پیش آمده که برای خرید یک اقلام کالای خاص به بازار رفته و موقع برگشت از بازار، با انبوهی از خریدهای گوناگون به منزل بازگردید؟۳۳; خرید کردن همواره برای خیلی از ما لذتبخش است. ولی آیا تا کنون به این مسئله اندیشیده اید که چرا وسایلی را میخرید که ضرورتی ندارند؟ به نظر شما چطور میتوان این روند خرید را متوقف کرد؟
8. روش های دیگری برای تقویت روحیهی خود بیابید
خریدکردن نباید تنها راه حل شما برای داشتن یک احساس خوب باشد. به هر دلیلی که احساس بیحوصلگی دارید، این روش های بدون هزینه را هم در نظر داشته باشید:
- قدم زدن
- غذا درست کردن یا نوشیدنی مورد علاقهتان
- پخش کردن یک موسیقی شاد موردعلاقه
- چرت زدن
- حرف زدن با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده
9. سبد خرید داشته باشید
وقتی کالایی را یافتید که دوست دارید اما واقعاً به آن احتیاج ندارید و خرید غیر ضروری محسوب میشود، خودتان را ملزم کنید که آن را حداقل سه روز در سبد خرید خود بگذارید.برای دور کردن خود از وسوسه، صفحهی مجازی کالا را ببندید و تبلیغات مربوط به کالا را دنبال نکنید یا فروشگاه را ترک کنید. بعد از تمام شدن سه روز، روز و ساعتی را برای چک کردن سبد خرید خود تعیین کنید.به احتمال زیاد، علاقهی شما به کالای موردنظربه نفع اکتشافات جدید تا حدودی کم میشود. اگر این مورد جدید هم ضروری نیست، همان مدت انتظار را در پیش بگیرید و در خرید کردن عجله نداشته باشید.
11. به کارگیری روش ماری کوندو
نظریهی ماری کوندو میگوید هرچه بیشتر از شر کالاهای غیرضروری راحت شوید، نظم و ترتیب بخشیدن به محیط هم راحتتر خواهد بود. این روش بر دو بخش متمرکز است:
ابتدا دور انداختن و بعد سازماندهی.
این عملکرد به شما کمک میکند که کالاها و احتیاجات غیرضروری خود را بشناسید و آنها را حذف نمایید.
بر همین اصل لیستی از چیزهایی که دارید تهیه کنید و وسایلی را که دیگر به آنها احتیاج ندارید، استفاده نمیکنید یا دیگر علاقهای به آنها ندارید، جدا کرده و سعی کنید با تشکیل دستهبندیهای بزرگ، همه وسایل را بررسی کنید؛ برای مثال اول کفشها، بعد کتابها و…
در حقیقت در این روش، شما به جای منظم کردن منزل به روش اتاق به اتاق، نظافت را را با دستهبندیهای بزرگ انجام میدهید، آن هم با نگه داشتن وسایلی که به شما حس خوبی میدهند.
11. در مورد اینکه چرا وسایلی را خریداری میکنید که به آنها احتیاج ندارید، روراست باشید
در اکثر مواقع، زمانی که کالاهایی را خریداری میکنید که واقعاً به آنها احتیاج ندارید، به کالاهای موجود در سبد خرید خود فکر نمیکنید، بلکه شما به تغییرات خاصی فکر میکنید که میخواهید در زندگی خود یا در وجود خودتان آن را حس کنید. این تغییرات میتوانند شامل هر چیزی باشند؛ از داشتن یک پوست سالمتر و جوانتر تا جلبتوجه بیشتر و چشم و هم چشمی، و یا فرصتی برای یک زندگی بهتر.
هر چه شفاف تر بتوانید آنچه را که واقعا میخواهید ببینید، آسان تر به این موضوع پی میبرید که آنچه خریدهاید واقعا آنطور که باید پاسخگوی نیازهای شما بوده یا خیر.
سوالات رایج در مورد خرید کالاهایی که نیازی به آنها ندارید
اکنون که ایدهی بهتری در مورد چگونگی توقف خرید کالاهای مورد نیاز خود دارید، اجازه دهید به برخی از سوالات احتمالی بپردازیم.
چرا کالاهایی را میخریم که به آنها نیاز نداریم؟
اکثر ما به یکی (یا بیشتر) از چهار دلیل زیر کالاهایی را که نیاز نداریم، میخریم:
- ما در حال تلاش برای فرار از چیزی هستیم.
- ما توسط خریداران دیگر احاطه شدهایم. به عبارت دیگر، این، یک موضوع مسری است.
- ما نمیدانیم چقدر خرج میکنیم و این خریدها، چه هزینهای برای ما دارد.
- با این کار، سعی میکنیم چیزی را که در درون خودمان دوست نداریم، برطرف کنیم.
نباید تصور کرد که یک خریدار ولخرج بودن، کارخوبی است. بنابراین فکر کنید و ببینید که کدام یک از این دلایل برای شما آشناتر به نظر میرسد و ریشهی این رفتارهای شما کجا است؟
زمانی که نمیتوانید خرید چیزهای غیرضروری را متوقف کنید، اسم آن چیست؟
به این رفتار، اعتیاد به خرید گفته میشود . در حقیقت، ماده ی لذتآفرین مغز انسان، یعنی دوپامین، شما را وادار خواهد کرد که خیلی سریع خود را به کالاهای وسوسهکننده و غیرضروری برسانید و آنها را بخرید و البته بیشتر افرادی که به این عادت دچارند، خانمها هستند.
فکر میکنید وقتی که خرید کالاهای غیرضروری خود را متوقف میکنید، چه اتفاقی رخ میدهد؟
عجیب نیست که این موضوع در ابتدا، افسردهکننده باشد. به هر حال، ترشح دوپامین به اندازهی قابل توجهی کاهش یافته و آن احساسات خوب لحظهای، خیلی کمتر شدهاند، اما این سکه، روی دیگری هم دارد. وقتی میبینید که بدهیهای کارت اعتباری شما رو به کاهش است و پرداخت قبوض و خرید اقلام مورد نیاز را برای شما آسانتر میکند، یک حس خوب پایدار به سراغ شما میآید و شما در یافتن تقویتکنندههای خلقوخو که رفاه مالی شما را به خطر نمیاندازند، مهارت پیدا میکنید.
کلام آخر
بازاریابان پشت همه چیزهای غیرضروری که خریداری میکنید، از شما میخواهند که باور کنید محصول آنها عمیقترین خواستههای شما را برآورده میکند. اما واقعیت این است که آنها شما را نمیشناسند و البته نمیتوانند شما را مجبور کنند. این شما هستید که با شناخت درستی که از خود دارید، باید انتخاب کنید و بهترینها را برگزینید.
منبع:ترجمه از liveboldandbloom