روش هایی برای جلوگیری از خریدکردن غیرضروری۱
تاکنون برایتان پیش آمده که برای خرید یک اقلام کالای خاص به بازار رفته و موقع برگشت از بازار، با انبوهی از خریدهای گوناگون به منزل بازگردید؟۳۳; خرید کردن همواره برای خیلی از ما لذتبخش است. ولی آیا تا کنون به این مسئله اندیشیده اید که چرا وسایلی را میخرید که ضرورتی ندارند؟ به نظر شما چطور میتوان این روند خرید را متوقف کرد؟
بهتر است بدانید این موضوع فقط مخصوص بازار نیست و با شرایط کرونایی این روزها، بیشتر معطوف به فضاهای مجازی شده است. اکثر فروشگاههای اینترنتی که با انواع تبلیغات خوش رنگ و لعاب خود، سعی در جلب توجه مشتریان بیشتر دارند و امر خرید را برای شما راحت تر کردهاند. برخی، ازجوانسازی پوست شما گفته و برخی دیگر شما را تشویق میکنند که لوازم بیشتری به منزل خود اضافه کنید. آنها طوری از اجناس خود تعریف میکنند که قبول میکنید خرید این کالاها ضروری هستند! اما واقعیت این است که خریدکردن غیر ضروری میتواند تبدیل به نوعی فعالیت اعتیادآور شود.
1. عواملی که محرک هستند را بشناسید
کالاهای غیرضروری که در شرایط روحی منفی مانند زمانهای پر استرس، خریداری میکنید روی هم انبار میشوند و اگر میخواهید بخش زیادی از این هزینهها را مدیریت کنید، باید سعی کنید عوامل محرکی که احتمال این رفتارها را بیشتر میکنند، شناسایی کنید و آنها را از بین ببرید.
به مواقعی که کالایی غیرضروری خریدهاید، فکر کنید و از خود این سوالات را بپرسید:
- قبل و بعد از خرید چه احساسی داشتید؟
- سعی داشتید از چه چیزی فرار کنید یا از فکر کردن دربارهی چه چیزی اجتناب کنید؟
- چقدر طول کشید تا به حالت اولیهی احساسی خود بازگشتید؟
- وقتی به آنجا رسیدی، چقدر برای یک داشتن یک حس خوب دیگر ناامید هستید؟
- از کدام فروشگاهها خرید میکنید و بیشتر چه کالاهایی میخرید؟
به خاطر داشته باشید که تنها وقتی میتوانید این هزینههای غیرضروری را به حداقل برسانید که قبل از آن عوامل محرک خود را خوب شناخته باشید.
2. پاکسازی پیامک های تبلیغاتی
قطعا برای شما نیز پیش آمده که بعد از خرید از یک فروشگاه حضوری یا اینترنتی، شماره تلفن یا ایمیل خود را در آن مرکز ثبت کردهاید تا از پیشنهادهای ویژه و افرهای ایام خاص سال باخبر گردید. اگر فکر میکنید که نمیتوانید در مقابل این حجم گستردهی تبلیغات خویشتن داری کنید، زمان آن رسیده تا از خود یک سوال مهم بپرسید: چه زمانی بیشترین آسیبپذیری را نسبت به پیامهای تبلیغاتی برای کالاهایی که بیشتر خریداری میکنید، دارید؟
با یک پاسخ قاطع و صادقانه به این سوال میتوانید مچ خود را بگیرید. شاید یک ایدهی خوب این باشد که کمی از این تبلیغات پرخرج فاصله بگیرید تا بهتر بتوانید مخارج خود را مدیریت کنید.
3. کمیت را فدای کیفیت نکنید
طبیعی است که گاهی در حراجهای فصلی فروشگاهها و مغازه ها، کالای خوب و به صرفهای پیدا میشود، ولی معمولا اکثر کالاهایی که حراج میشوند، دارای کیفیت پایینی هستند و احتمالا مدت زیادی نمیتوانید از آنها استفاده کنید.
اما، اگر واقعاً به کالایی مانند آنچه در قفسههای تخفیف میبینید نیاز دارید، کمی تحقیق کرده و به دنبال کالایی با کیفیت بالاتر باشید. به جای تلاش برای خرید مجموعهای از وسایل نیمه ضروری با هزینهی کمتر، بر یافتن کالاهای کمتر اما با کیفیت بالا و ضروری تمرکز کنید.
4. اهداف خود را از خرید کالا مشخص نمایید
زمانی که میدانید چه چیزی برای شما مهم است، احتمالا کمتر به خرید کردن از فروشگاههایی میپردازید که اهداف شما رادر برمیگیرند. در این صورت،شما به آسانی میتوانید از کنار تبلیغات پرزرق و برق و تخفیفهای ویژه عبور کنید و خریدهای غیر ضروری انجام ندهید.
یک تمرین مفید برای این مسئله این است که ارزش ها و اهداف خود برای یک سال یا سه سال آینده را روی کاغذ بیاورید. به این فکرکنید که دقیقا چه چیزی میخواهید و در این راه به چه چیزهایی نیاز دارید. سپس اولویت خود را برای خرید کالاها و خدماتی بگذارید که شما را به اهدافتان نزدیکتر میکنند.
5. با یک سیستم پشتیبانی مشورت کنید
در مورد عادات خرج کردن غیرضروری و آنچه در پشت آن ها وجود دارد با فردی صحبت کنید. شما میتوانید از حمایت دوستان و اعضای خانواده خود بهره مند شوید و آنها را در جریان قرار دهید. بعضی از آنها ممکن است راه حل های مفیدی در مورد چگونگی توقف خرید کالایی که نیاز ندارید، داشته باشند. از این ایدهها و راهکارهای مفید، برای کنترل کردن خواستههای خود برای خرج کردن پول بابت کالاهای غیرضروری ، که به زودی راهی سطل زباله خواهند شد، استفاده کنید.
6. با تعیین کردن بودجه مخارج خود را مدیریت کنید
هر قدربیشتر از دخل و خرج خود آگاه باشید و برایش برنامه ریزی کنید، بهتر ودرست تر میتوانید در مورد شکل خرج کردن پولهایتان تصمیم بگیرید. بودجهبندی درآمدتان به شما کمک میکند که یک گزارش دقیق از آنچه به دست میآورید و آنچه خرج میکنید و اصطلاحا از دخل و خرج خود، داشته باشید. احتمالا دیدن تاثیر هزینهها، مثل افزایش قبضهای کارت اعتباری، شما را تشویق به انجام فعالیت های اصلاحی در این باره خواهد کرد.
7. برای خرید کالاهای موردنیاز خود برنامهریزی کنید
معمولا نقطه ضعف بسیاری از ما خریدهای بدون برنامه ریزی است.خصوصا وقتی که خسته هستیم یا استرس داریم.
اگر به راه حل قبلی عمل کردهاید و بودجهای برای خریدکردن تنظیم کردهاید، باید بدانید که هر ماه چقدر میتوانید هزینه کنید. در این صورت میتوانید خریدهای سرگرمکنندهی خود را در مورد چیزهایی که بیشتر میخواهید، برنامهریزی کنید. به خودتان وقت کافی بدهید تا با تمرکز بیشتری فکر کنید که چه کالاهایی بیشترین لذت را برای شما به ارمغان میآورد. محدودیتهای شما از لحاظ زمان و هزینه مشخص است و به احتمال زیاد از حد عبور نمیکنید.